Syvällä somessa

Syvällä somessa

Pauliina Mäkelä, kouluttaja, Kinda Oy
Sosiaalinen media on osa meidän viestijöiden arkea, halusimmepa tai emme. Pauliina, Suomen ensimmäinen Twitter-kuningatar, on yhteisöllisen median innovatiivinen käyttäjä. Somepajassa etsimme yhdessä keinoja, joilla voimme parhaiten hyödyntää sosiaalista mediaa työssämme.

———————————————————————————-

Paja 1, blogiteksti: Anna-Kaisa Nässi, kuva: Joel Forsman

———————————————————————————-

“Mikä fiilis, massut täynnä?” Pauliina Mäkelä tervehtii ensimmäisen Syvällä somessa -työpajan osallistujia. Taululla on jo näkyvissä muistio-sivu, johon Mäkelä on kerännyt kaikki työpajaan liittyvät tiedot sekä työkaluja, verkostoja ja kirjavinkkejä, joita voit hyödyntää paremmalla ajalla työpajan jälkeen. Ja muistio toimii tiedoksi myös niille, jotka eivät päässeet mukaan. Muistiota hyödynnetään työpajan lopussa, jolloin voidaan kirjata ylös kaikki työpajan aikana ilmenneet ideat.

Y-kampuksella sijaitseva työpaja- tai ‘oppimiskahvila’, kuten Mäkelä sitä kutsuu, on organisoitu kolmen pöydän ympärille. Jokaisella pöydällä on iso palanen paperia ja viisi tussia. Samalla kun viimeiset henkilöt vielä tulevat ripotellen sisään, Mäkelä esittelee itsensä Suomen ensimmäisenä Twitter-kuningattarena. Viimeiset henkilöt saapuvat, ja on aika aloittaa!

Pääajatuksena toimii se, että jokaisessa pöydässä on teema ja kirjuri, nämä kaksi pysyvät aina samassa pöydässä, kun taas muut siirtyvät pöydästä pöytään kymmenen minuutin välein. Mäkelä esittelee taululla 9 vaihtoehtoa ‘ideoille’, joista valitaan yksi jokaiseen pöytään. Kaikkien huomio kiinnittyy valintoihin ja sitten seuraa harkittu hiljaisuus: Mäkelä kehottaa osallistujia rohkeasti valitsemaan ideat. Ryhmät alkavat hiljalleen tehdä ehdotuksia keskenään, mutta ujoudella ei ole aikaa ja Mäkelä tarkkana kuuntelee ja nappaa ensimmäiset ehdotukset jokaisesta pöydästä: ideointi ja innovointi, ulkoinen viestintä ja talkoistaminen.

_V6B0012_pieniIdeointi alkaa!

Ryhmissä lähdetään hiukan eri tahtia liikkeelle – ulkoinen viestintä -pöytä nappaa pienen varaslähdön ja on heti kirjailemassa ideoita, mutta muut ryhmät odottavat hiukan ennemmän opastusta ja sitä, että virallinen ajastin laitettaisiin käyntiin. Vähän ajan päästä kaikissa ryhmissä on keskustelu käynnissä.
Mäkelä kiertelee kymmenen minuutin ajan nyökkäillen ja hymyillen samalla kun hän kuuntelee keskusteluita, lukee kirjattuja ideoita ja välillä esittää omia ehdotuksia ja ideoitaan tai kysymyksiä johdattaakseen keskustelua syvemmälle.

Kolmannella kierroksella pöydillä sijaitsevat isot, ennalta tyhjät paperit ovat täyttyneet tussin suttauksilla ja koko työpajan kollektiivisilla ideoilla – on aika alkaa jakaa ajatuksia koko ryhmän kanssa, ja kirjaamaan havainnot muistioon.

Tulosten koonti

Ensimmäinen ryhmä on ulkoinen viestintä. Ryhmä esittää kirjaamansa ideat, jotka Mäkelä kirjaa ja esittelee sitten omaa osaamistaan, joka ryhmän tiiviistä keskittyneisyydestä päätellen on uutta ja mielenkiintoista. Seuraavaksi jatkavat ideointi ja innovointi, sitten talkoistaminen. Molempien ryhmien jälkeen, Mäkelällä on jälleen jotain uutta jaettavaa sosiaaliseen mediaan liittyen, nöyrät kikatukset paljastavat, että kanavat eivät ole niin tuttuja… ja jopa tutut kanavat, kuten Twitter, jossa Mäkelä on jokseenkin nero, eivät ole vielä hallussa tai ainakaan tehokkaassa käytössä. Mutta Mäkelä varmaankin aistien samaa epävarmuutta, kehottaa koomisesti ja kannustavasti, että ei ole pakko sukeltaa suoraan SoMen maailmaan, joka voi olla pelottavaa ja aikaa vievää, vaan kannattaa pikkuhiljaa lähteä siihen mukaan, kukin omalla tahdillaan ja arvioida sen etuja.

Viimeiset kymmenen minuuttia on varattu kysymyksiä varten. Ensimmäinen kysymys kuluu “Onko parempi olla monessa SoMe-kanavassa, vai tehdä pari hyvin?” Kuten koko työpaja, tämä kysymys johdattaa keskustelua orgaanisesti eteenpäin. Oppimiskahvilassa on ollut koko ajan rento ja avoin ympäristö, jossa ihmiset ruokkivat toistensa ajatuksia ja keskustelu on kulkenut saumattomasti. Mäkelän energinen ja seurallinen persoona tarttui selkeästi osallistujiin, jotka lopussa vielä jakoivat omia kokemuksiaan, vieläpä ilman kehotusta!

——————————————————————————–

Paja 2, blogiteksti: Anna-Kaisa Nässi; kuva: Joel Forsman

——————————————————————————–

_V6B9995_pieniPäivän toinen työpaja alkaa ja päivän väsymys, kahvista huolimatta, alkaa näkyä osallistujien kasvoissa, mutta ei liene yllättävää, että Pauliina Mäkelä on edelleen energinen. Tästä huolimatta työpajan aloitus vaikuttaa näpsäkämmältä… ehkä se kahvin vaikutus tuli vain vähän jälkijunassa!

Tällä kertaa valitut ideat olivat sisäinen viestintä, ulkoinen viestintä, ideointi sekä innovointi. Kaksi kolmesta ovat samoja kuin ensimmäisessä työpajassa – nämä aiheet selvästikin kiinnostavat AMK-porukkaa.

Huone on huomattavasti hiljaisempi alussa kuin aiemmassa työpajassa, sillä ryhmät ovat jo kiireisiä alustavien ideoittensa kanssa. Keskustelu, kuten aiemassakin työpajassa, kulkee hallitusti vuorotellen ja huoneessa on tasainen pulina, mutta aina välillä kuulee kovaa naurua tai kasvavaa äänentasoa, kun ideoita tulee mieleen monille yhtä aikaa.

Alussa Mäkelä antaa ryhmien keskustella aivan itsenäisesti ja keskittyy itse ottamaan kuvia työpajasta. Tässä vaiheessa hän tulee kuvamaan käsiäni selittäen, että tykkää kuvata käsiä, kun ne ovat vuorovaikutuksessa laitteiden kanssa. Parin kuvan jälkeen Mäkelä kiertää taas huonetta ja tarjoaa asiantuntemusta ryhmille, kuten aiemmassakin pajassa.

Osallistujat vaikuttavat toimivan hiukan nopeammin kuin aiemassa työpajassa ja pöydillä olevat paperit täyttyvät nopeaa vauhtia. Yksi pöytä ajautui täyteen hiljaisuuteen viimeisellä kierroksella, mutta Mäkelä oli nopea hypätessään apuun, siirtäessään keskustelua eteenpäin ja herättäessään uusia ideoita. Tästä huolimatta Mäkelä vaikuttaa puuttuvan keskusteluun hiukan vähemmän, ja tällä kertaa antaa ryhmille aina kahden minuutin varoitusajan kieroksen lopussa.  Nyt ryhmät tekevät vielä kolmannen kierroksen, palaakseen omaan “kotipöytään” ja Mäkelä vitsailee, että “uusi on pahaa”.

Sisäisen viestinnän pöydän aloittaessa ilmi tulee paljon hienoja ajatuksia ja kokemuksia. Vaikuttaa siltä, että monet ovat löytäneet tapoja hyödyntää SoMea sisäisissä tiloissa – esim. Pinterest henkilöstön joulukalenterina.

Ulkoinen viestintä -ryhmä seuraa ensimmäisen ryhmän esimerkkiä ja keskittyy jakamaan hienoja, hauskoja ja kiinnostavia tapoja, miten sosiaalista mediaa on jo otettu käyttöön. Mielenkiintoisin ja hauskin oli varmaankin “rehtori opiskelijana viikon”, jota julkaistiin blogikirjoitusten ja Twitter-viestien kautta.

Ideointi ja innovointi -ryhmä jakaa vähemmän kokemustarinoita ja esittää enemmän tulevaisuuden suunnitelmia. Tämän jälkeen Mäkelä on valmiina esittämään välineitä ja järjestelmiä, jotka voisivat edeltää työpajan keksimiä ideoita.

Ryhmien jälkeen Mäkelä esittää tärkeän ja ajankohtaisen kysymyksen “Tuntuuko siltä, ettei olisi aikaa?”. SoMen lisääminen jo täyden työmäärään päälle on epämiellyttävää, joten Mäkelä jälleen yrittää tuoda esille sitä, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää nopeuttaakseen toimintaa. Mutta ainakin minun näkökulmastani tämä ryhmä kokonaisuutena on hieman avoimempi ja kokeneempi sosiaalisen median kanssa. Kysymykset osoittavat nälän tietää lisää mahdollisuuksia ja hyödyntää Mäkelän tuntemusta.

Molemmat työpajat olivat todella hyviä, ja kaikille tuntui tarttuvan mukaan jotain uutta!

Posted in Blogi